Retningslinjer for personvern
Introduksjon
Disse retningslinjene beskriver informasjonen Pervaco AS kan samle
inn gjennom bruk av tjenestene vi tilbyr, hvordan vi samler den og
hvordan den brukes. Disse retningslinjene beskriver også hvilke
forholdsregler vi tar for å beskytte personvernet ditt og hvordan du
kontakter oss med spørsmål eller forespørsler vedrørende personvern.
Emner i retningslinjene:
Del A: Personopplysninger
Personopplysninger er informasjon om en naturlig person som lett
kan identifisere den personen. Personopplysninger inneholder slike ting
som en persons navn, adresse, e-postadresse og/eller telefonnummer, og
de kan også omfatte Internett-protokolladressen (IP-adressen) til
datamaskinen din.
Vi samler ikke inn personlig informasjon om deg aktivt med mindre
du frivillig leverer den til oss. Du kan alltid velge å ikke kontakte
oss via e-post, delta i en undersøkelse eller gi personlig informasjon
på vår nettside. Ditt valg om ikke å delta i disse aktivitetene på
Internett vil ikke svekke dine muligheter til å utforske nettstedet vårt
og lese eller laste ned informasjon som tilbys på nettstedet.
Vi vil passivt samle personopplysninger fra deg ved at du besøker vår
nettside. Se avsnittene
C og
D nedenfor for mer informasjon om
informasjonen vi samler inn.
Del B: Barn under 18 år
Dette nettstedet er ikke rettet mot barn under atten (18) år, og
det blir ikke bevisst innhentet personopplysninger fra eller om barn.
Del C: Innsamlet passiv informasjon
Dette er informasjon som samles inn passivt under besøket til vår
nettside. Denne informasjonen brukes til å hjelpe oss med å forstå
hvordan nettstedet vårt blir brukt, slik at vi kontinuerlig kan forbedre
innholdet, ytelsen, egnetheten og nytten. Vi samler to typer passiv
informasjon: navigasjonsdata og enhetsinformasjon.
Navigasjonsdata:
Navigasjonsdata inkluderer loggfiler og klikkstrømdata.
Navigasjonsdata kan identifisere brukerens nettleser og operativsystem,
når og i hvor lang tid en bruker besøker et nettsted, hvilke sider en
bruker viser på et nettsted og adressen til nettstedet som brukeren
besøkte tidligere.
Vi samler inn denne informasjonen og bruker den til å administrere
et nettsted, forbedre innholdet og samle aggregerte statistikker for
markedsførings- og forskningsformål.
Enhetsinformasjon:
Enhetsinformasjon er din IP-adresse, maskinvaremodell,
operativsystemversjon, unike enhetsidentifikatorer og
mobilnettverksinformasjon, inkludert telefonnummer.
Vi samler inn denne informasjonen for å knytte enhetens identifikatorer eller telefonnummer til kontoen din.
Del D: Informasjonskapsler og websignaler
For å betjene våre Internett-brukere bruker vi informasjonskapsler
(«cookies») og lignende filer for å tilpasse nettleseropplevelsen din
hos oss. Informasjonskapsler er små datafiler som overføres til din
datamaskin, mobiltelefon eller en annen enhet av nettleseren din på
forespørsel fra et nettsted. Informasjonskapsler deles inn i to brede
kategorier:
- Øktavhengige informasjonskapsler – disse
informasjonskapslene tillater nettsteder å koble til handlinger fra en
bruker under en nettlesingsøkt. Øktavhengige informasjonskapsler er
derfor midlertidige, og når du lukker nettleseren din, slettes alle
disse. Øktavhengige informasjonskapsler brukes til å hjelpe til med
nettstednavigering og å samle statistisk informasjon. Et vanlig eksempel
er handlekurvfunksjonen, hvor nettstedet vil lagre detaljer om
handlekurven din når du går gjennom kassen.
- Faste informasjonskapsler – disse informasjonskapslene
blir liggende på datamaskinen eller enheten din i den perioden som er
angitt i informasjonskapselen. De aktiveres hver gang du besøker
nettstedet som opprettet den aktuelle informasjonskapselen. Faste
informasjonskapsler hjelper også til med navigering på nettsiden og til å
innhente statistisk informasjon, og de brukes også til å tilpasse et
nettsted for en bruker, for eksempel ved å lagre passord og
innstillinger, slik at brukerne ikke trenger å skrive dem inn hver gang
de besøker et nettsted. Et vanlig eksempel er en automatisk innlogging
eller «husk meg»-funksjonen etter at du først registrerer deg på et
nettsted.
Funksjonelle informasjonskapsler (faste)
Disse informasjonskapslene gjør at nettstedet vårt kan huske
informasjon du gir oss via vår nettside og valgene du tar (for eksempel
brukernavn, varer du har lagt i handlekurven og produkter du har sett på
nylig). Informasjonskapslene gjør at nettstedet vårt kan forbedre
tjenesten vi kan tilby deg (samt gi deg en viss grad av tilpasning til nettstedet vårt).
I samsvar med EUs forskrifter trenger vi ditt samtykke for å overføre
disse informasjonskapslene til din datamaskin eller enhet, og ved å
bruke nettstedet vårt godtar du at vi kan overføre disse
informasjonskapslene til din datamaskin eller enhet.
Ytelseskapsler (øktavhengige)
Disse informasjonskapslene samler inn informasjon om hvordan besøkende
bruker nettstedet vårt, for eksempel henvisningsdomenet, hyppigheten av
besøk til bestemte nettsider og tiden som blir brukt under hvert besøk
på nettstedet vårt. Disse informasjonskapslene samler ikke informasjon
som kan identifisere personer, og dataene som samles inn er anonyme. Vi
bruker disse informasjonskapslene for å overvåke tjenestene vi tilbyr
via vår nettside og for å gjøre forbedringer på nettstedet som helhet.
I samsvar med EUs forskrifter trenger vi ditt samtykke for å overføre
disse informasjonskapslene til din datamaskin eller enhet, og ved å
bruke nettstedet vårt godtar du at vi kan overføre disse
informasjonskapslene til din datamaskin eller enhet.
Andre typer informasjonskapsler som «retargeting», «atferdsorientert» eller bannermarkedsføring
Vi jobber med utvalgte tredjepartsannonseringsfirmaer som kan legge inn
informasjonskapsler på datamaskinen eller enheten din under besøket på
nettstedet vårt. Disse annonseringsselskapene bruker informasjonen som
er samlet inn i disse informasjonskapslene, til å vise deg annonser som
er relevante for deg og dine interesser.
For informasjonskapsler angitt av tredjeparter (Google Analytics)
henviser vi deg til erklæringene disse partene har angitt på sine
respektive nettsteder. Vær oppmerksom på at vi ikke har noen innflytelse
på innholdet i disse erklæringene eller på innholdet i disse
tredjepartenes informasjonskapsler:
Informasjonskapsler fra Google
Analytics.
Informasjonskapsler i bruk på dette nettstedet:
Navn på informasjonskapsel |
Funksjon |
genses |
System-cookie for å holde orden på brukerens økt. |
javaisok |
Sjekker om cookies tillates satt med Javascript. |
tilesNeedFixing |
Sjekker for om bilder vises riktig. |
cb-enabled |
Cookie varsel. |
ASP.NET_SessionId |
System-cookie for å holde orden på brukerens økt. |
_ga, _gid
|
Brukes til analyse og annonsering – for å hjelpe oss med å forbedre og forstå hvordan folk bruker nettstedet vårt, og for å hjelpe oss med å levere annonser og gjøre dem mer relevante for brukerne våre. |
Din tillatelse
Første gang du besøker nettsiden vår, vil du bli bedt om å godta våre
ulike typer informasjonskapsler. For hver kategori kan du tillate eller
avvise informasjonskapsler. Du kan når som helst endre
informasjonskapselinnstillingene for nettstedet vårt og dermed
tilbakekalle tillatelsen.
Slik kontrollerer og sletter du informasjonskapsler
Vær oppmerksom på at deaktivering av informasjonskapsler kan føre til at
bestemte funksjoner på nettstedet vårt ikke fungerer for deg. Hjelp-menyen på menylinjen til de fleste nettlesere vil fortelle deg
hvordan du kan forhindre at nettleseren din godtar nye
informasjonskapsler, hvordan du får nettleseren til å spørre deg når du
mottar en ny informasjonskapsel og hvordan du deaktiverer
informasjonskapsler helt.
Websignaler
Websignaler (også kjent som enkeltpiksel-GIF-er, klare GIF-er, usynlige
GIF-er og 1-til-1-GIF-er) ligner på informasjonskapsler, men de er
mindre og brukes til å innhente informasjon som IP-adresser og
nettlesertype relatert til brukerens datamaskin. Vi bruker denne
informasjonen til å overvåke aktivitet med sikte på fremtidig forbedring
av nettstedet vårt.
Del E: Aktiv informasjon som leveres frivillig
I tillegg til den passive informasjonen som er samlet inn som beskrevet
ovenfor, samler denne nettsiden aktivt informasjon mens du foretar visse
forespørsler på nettstedet. Noe av informasjonen som er samlet, er
personlig eller unik for deg (
se Del A: Personopplysninger). Vi samler
personopplysninger på frivillig basis fra personer som registrerer seg
eller besøker nettsiden. Besøkende er ikke pålagt å levere fra seg denne
informasjonen.
Hvis du ved besøket på et av våre nettsteder fyller ut et skjema, sender
en e-post eller utfører en annen transaksjon, kan dette nettstedet
samle inn navn, firmanavn, forretningsadresse, firmaets e-postadresse,
firmaets telefonnummer, firmaets faksnummer, jobbtittel, industrisektor
og/eller kredittkortinformasjon.
For å beskytte kredittkortnumre, outsourcer vi denne informasjonen til
en sertifisert betalingsbehandler via en betalingsside på vår nettside i
samsvar med PCI DSS-forskriftene. Leverandøren returnerer
kredittkortnummeret til oss som et token. Vi kan ikke se, behandle eller
lagre kundenes rene kredittkortinformasjon i noen av våre systemer
eller databaser. Vi er PCI-kompatible og bekrefter dette via en årlig
SAQ-D og kvartalsvise sårbarhetssøk, utført av og attestert av et
eksternt byrå.
Klikk her for å se vår PCI-policy.
Pervaco AS er en Business to Business (B2B)-tjenesteleverandør av
produkter innen sikring, varsling, merking og vedlikehold. All
behandling av personopplysninger er basert på et kommersielt,
kontraktsmessig grunnlag for å levere varer og tjenester til
næringslivet. Eventuelle data vi innhenter som kan identifisere et
individ, vil imidlertid beskyttes og behandles i henhold til lokale
lover.
Personopplysninger samles aktivt inn når de leveres på denne nettsiden via følgende aktiviteter:
-
Ved innsending av en e-post eller utfylling og innsending av et «kontakt
oss»-skjema. I dette tilfellet kan vi bruke informasjonen du oppgir til
feks å svare på e-posten din eller for å lære mer om brukerne våre.
-
Innsending av en forespørsel om kataloger eller et e-postlisteskjema. I
dette tilfellet bruker vi informasjonen du oppgir til å sende deg,
online eller offline, materiell eller informasjon du ber om.
-
Utfylling av et søknadsskjema for prisliste. Vi bruker informasjonen du oppgir til å sende deg de forespurte prislistene.
-
Registrering av deg som bruker på nettsiden. Vi bruker denne informasjonen til å bekrefte identiteten din.
-
Deltakelse i en onlinekampanje, konkurranser eller trekninger. Vi bruker
informasjonen du sender for å avgjøre om du er kvalifisert, og til å
kontakte deg i forbindelse med kampanjen, konkurransen eller trekningen.
Vi kan bruke informasjonen du oppgir til å sende deg, online eller
offline, materiell eller informasjon du ber om, og til å kontakte deg
angående produktdemonstrasjoner eller salg.
-
Utfylling av undersøkelser, tilbakemeldinger og spørreskjemaer. Vi
bruker informasjonen i disse skjemaene for å svare på spørsmål, evaluere
produkter og tjenester og bedre forstå våre kunder.
-
Forespørsel om et tilbud eller innlegging av en bestilling. Vi vil be om
generell kontakt-, fakturerings- og fraktinformasjon. På bestillinger
vil vi be om fakturaadresse. Vi vil bruke denne informasjonen til å
sende faktura og til å levere varene.
Annen intern bruk av personopplysninger
Med legitim interesse som rettslig grunnlag vil vi også bruke
personopplysningene dine til å gi deg informasjon om våre produkter og
tjenester som vi mener kan være av interesse for deg, med mindre du har
angitt en preferanse om å ikke motta slik informasjon. Hvis du velger å
ikke motta denne typen informasjon, kan du kontakte oss på en av de
mange måtene som er beskrevet i
Del G – Dine rettigheter.
Vi bruker informasjonen vi samler inn fra alle våre tjenester til å
forbedre produkt- og tjenestetilbudet vårt. Vi bruker også denne
informasjonen til å tilby deg skreddersydd innhold – som å gi deg mer
relevante søkeresultater og annonser.
Når du kontakter oss via våre nettsider eller kundeservice, kan vi holde
oversikt over kommunikasjonen din for å løse eventuelle problemer du
måtte støte på. Vi kan bruke e-postadressen din til å informere deg om
tjenestene våre, for eksempel for å fortelle deg om kommende endringer
eller forbedringer.
Behandlingen av personopplysningene dine inkluderer ikke profilering, og
du skal heller ikke være underlagt automatiserte avgjørelser.
Vi vil be om ditt samtykke før vi bruker informasjon til et annet formål enn de som er angitt i disse retningslinjene.
Utlevering eller behandling av personopplysninger i henhold til disse
retningslinjene kan være til en part utenfor din jurisdiksjon. For å
oppfylle våre avtaleforpliktelser om å levere skreddersydde produkter
til deg, kan vi overføre personlig informasjon du har sendt til oss via
dette nettstedet, til våre tilknyttede selskaper og til andre
tredjeparter som er beskrevet i disse retningslinjene, som alle eller
noen kan befinne seg i utenlandske jurisdiksjoner som kanskje ikke gir
«tilstrekkelig beskyttelse» for personopplysninger, men som vi har
inngått avtaler om bindende selskapsregler eller standardkontrakter med.
Vi forbeholder oss også retten til å offentliggjøre eller overføre Personopplysninger som er innhentet på dette Nettstedet:
- for å beskytte nettstedets sikkerhet
- for å beskytte oss selv og våre tilknyttede selskaper mot ansvar
- for å svare på stevninger eller andre rettslige prosesser
- dersom vi er i god tro om at loven krever det
- i forbindelse med salg, overdragelse eller annen overføring av hele
eller deler av vår virksomhet eller selskap eller enhver bedrift eller
våre tilknyttede selskaper.
Ekstern bruk av opplysninger som leveres frivillig
Vær oppmerksom på at det er tilfeller der vi deler opplysninger du har
levert frivillig med tredjeparter for å oppfylle forespørselen din.
I likhet med mange selskaper som tilbyr produkter og tjenester til
kunder, kan vi også gi andre selskaper og enkeltpersoner oppdrag om å
utføre bestemte funksjoner på våre vegne. Dette kan for eksempel
omfatte: produksjon og/eller oppfyllelse av ordrer; levering av pakker,
post og e-post; kontroll av hygiene; kredittkortbehandlingstjenester;
forskning som forbedrer kvaliteten på tjenestene eller tilbudene som
tilbys til deg, deriblant kundetilfredshetsundersøkelser; eller
utførelse av en kredittsjekk som en del av bestillingen din. Disse
leverandørene har tilgang til informasjonen de trenger for å utføre sine
funksjoner, men er ilagt et strengt forbud mot å bruke den til andre
formål. Du kan imidlertid «ekskludere» denne bruken av din frivillige
informasjon når som helst, men dette kan forringe vår evne til å gi deg
riktig service og å behandle dine bestillinger (
se avsnitt G – Dine rettigheter).
Med legitim interesse som rettslig grunnlag kan vi bruke dine
personopplysninger til å markedsføre produktene og tjenestene til andre
tredjeparter som vi mener kan være av interesse for deg eller utlevere
personopplysningene dine til nøye utvalgte tredjeparter for
markedsføringsformål. Hvis du ikke lenger vil motta slikt
markedsføringsmateriell, ber vi deg gå til
Del G – Dine rettigheter for å
se nærmere på hvordan du kan kontakte oss med din forespørsel.
Offentlige fora, kontakthenvisninger og kundeanmeldelser
Vi kan ha oppslagstavler, blogger eller chatterom på våre nettsider.
Alle personlige opplysninger du velger å sende inn til et slikt forum,
kan leses, samles inn eller brukes av andre som besøker disse fora, og
de kan brukes til å sende deg uønskede meldinger. Vi er ikke ansvarlige
for eventuelle personopplysninger du velger å legge ut i disse fora.
Du kan velge å bruke vårt henvisningsprogram for å informere kontakter
om våre nettsteder og tjenester. Når du bruker henvisningsprogrammet,
ber vi om kontaktens navn og e-postadresse. Vi vil automatisk sende
kontakten en engangs-e-post som inviterer ham eller henne til å besøke
et av våre nettsteder. Vi lagrer ikke denne informasjonen.
Vi kan legge ut en liste over kunder og anmeldelser på våre nettsider,
inkludert informasjon som kundenavn og titler. Vi innhenter samtykke fra
hver kunde før vi legger ut navn eller anmeldelser.
Tredjeparts tjenesteintegrasjoner
Våre nettsteder og tjenester kan tillate deg å integrere tjenestene med
ulike nettbaserte tredjepartstjenester som Google, Microsoft OneDrive
eller Dropbox («Tredjepartstjeneste»). For å benytte deg av disse
funksjonene må du kanskje godkjenne, registrere deg eller logge på
Tredjepartstjenester via nettsiden vår eller tjenestene våre, eller på
de respektive Tredjepartstjenesteleverandørenes nettsteder. Når du
aktiverer integrasjon med eller logger på Tredjepartstjenester via
nettsidene eller tjenestene våre, samler vi inn relevant informasjon som
er nødvendig for at nettstedet vårt eller tjenestene våre skal kunne få
tilgang til den Tredjepartstjenesten. Vi lagrer ikke
påloggingsinformasjonen din.
Når du godkjenner at nettsidene eller
tjenestene våre kan koble innhold og data mellom Tredjepartstjenester,
kan Tredjepartstjenestene gi oss tilgang til visse opplysninger du har
levert til Tredjepartstjenestene, og vi vil bruke, lagre og oppgi denne
informasjonen i samsvar med disse retningslinjene. Vær imidlertid
oppmerksom på at måten Tredjepartstjenester bruker, lagrer og gir
informasjon om deg på, styres av disse tredjepartenes retningslinjer, og
vi har intet ansvar og ingen forpliktelser for personvernspraksis eller
andre handlinger fra eventuelle Tredjepartstjenester som kan være
aktivert på nettsiden vår eller tjenestene våre.
Del F: Behandlingens varighet
Vi lagrer og behandler personopplysningene dine i løpet av den perioden
som er nødvendig, avhengig av formålet med behandlingen,
kontraktsforholdet mellom oss og for å overholde lover og regler knyttet
til bokføring.
Del G: Dine rettigheter
Folk har forskjellige problemstillinger knyttet til personvern. Vårt mål
er å være tydelige om hvilke opplysninger vi samler inn, slik at du kan
ta fornuftige valg om hvordan de brukes. Derfor informerer vi deg om
følgende rettigheter du har med hensyn til dine personopplysninger:
Rett til innsyn og rett til å motta en kopi:
Du har rett til å få innsyn i dine personopplysninger til enhver tid, samt å bli informert om formålet med behandlingen av oss.
Rett til retting, sletting eller begrensning:
Du har valget om å dele dine personopplysninger med oss. Du har også
rett til å be oss om å rette opp eller slette dine personopplysninger så
langt dette ikke forstyrrer gjennomføringen av kontraktsforpliktelser.
Du erkjenner at du ved å nekte å dele data eller ved å forespørre en
sletting av disse dataene, vil gjøre det umulig for oss å levere visse
tjenester og/eller produkter. Du kan også be om begrenset behandling av
dine personopplysninger.
Rett til å protestere:
Du har også rett til å motsette deg bruk av personopplysningene dine til direkte markedsføring.
Rett til dataportabilitet:
Du har rett til å motta personopplysningene dine som behandles av oss, i
et strukturert, vanlig brukt og maskinlesbart format og/eller til å
overføre disse dataene til en annen behandlingsansvarlig.
Rett til å trekke tilbake samtykke:
Når databehandlingen er basert på ditt samtykke, har du rett til å trekke tilbake samtykket ditt.
Utøvelse av rettighetene:
Du kan utøve rettighetene dine ved å kontakte oss på følgende måter:
- Telefon: 64 83 98 00
- E-post: post@pervaco.no
- Post: Postboks 120, 2027 Kjeller
- Nettstedet via koblingen «Kontakt oss»
Rett til å sende inn en klage:
Du har rett til å sende inn en klage til den belgiske
personvernkommisjonen: Commission for protection of personal life,
Drukpersstraat 35, 1000 Brussels, Tlf. +32 (0)2 274 48 00, Faks +32 (0)2
274 48 35, e-post:
commission@privacycommission.be.
Dette påvirker ikke en prosedyre for sivilretten.
Hvis du har skader som er forårsaket av behandlingen av dine personopplysninger, kan du sende inn et erstatningskrav.
Del H: Sikkerhet og konfidensialitet
Vi har vedtatt sikkerhetstiltak som er tilpasset både på et teknisk og
organisatorisk nivå for å unngå ødeleggelse, tap, forfalskning,
justering, ikke-autorisert tilgang eller utlevering av
personopplysninger ved et uhell til en tredjepart samt ikke-autorisert
behandling av disse opplysningene.
Vi jobber hardt for å beskytte vår organisasjon og våre brukere mot
uautorisert tilgang til eller uautorisert endring, utlevering eller
ødeleggelse av informasjon vi har. Spesielt:
- Vi krypterer mange av tjenestene våre ved hjelp av SSL.
- Vi kan tilby deg to-trinns bekreftelse når du åpner kontoen din på vår nettside
Vi skal ikke på noen måte være ansvarlig for direkte eller indirekte
skader forårsaket av en tredjeparts feilaktige eller uriktige bruk av
personopplysningene.
Til enhver tid skal du overholde sikkerhetsstandarder, for eksempel ved å
unngå all uautorisert tilgang til innloggings- og tilgangskoden din. Du
er eneansvarlig for bruken av nettstedet på din datamaskin, din
IP-adresse og dine identifikasjonsopplysninger, samt for
konfidensialitet.
Del I: Overholdelse og samarbeid med reguleringsmyndigheter
Vi gjennomgår regelmessig vår overholdelse av retningslinjene for
personvern. Vi overholder også flere selvregulerende rammeverk,
inkludert EU-US Privacy Shield Frameworks. Når vi mottar formelle
skriftlige klager, kontakter vi den personen som klaget for å følge opp.
Vi samarbeider med de relevante tilsynsmyndighetene, inkludert lokale
personvernsmyndigheter, for å løse eventuelle klager vedrørende
overføring av personopplysninger som vi ikke kan løse med brukerne
direkte.
Del J: Endringer
Våre retningslinjer for personvern kan endres fra tid til annen. Vi vil
ikke redusere dine rettigheter i henhold til disse retningslinjene uten
ditt uttrykkelige samtykke. Vi legger ut varsel om eventuelle endringer i
retningslinjene for personvern på denne siden, og hvis endringene er
betydelige, vil vi gi et mer fremtredende varsel (inkludert, for visse
tjenester, e-postvarsling av endringer i retningslinjene for
personvern). Vi vil også beholde tidligere versjoner av retningslinjene
for personvern i et arkiv som referanse.
Del K: Kontaktinformasjon og håndhevelse
Kontaktinformasjon
Hvis du har spørsmål eller bekymringer om vår personvernpolicy, kan du
kontakte oss på
post@pervaco.no eller med et hvilket som helst av de
midler som er beskrevet i Del G.
Håndhevelse
Vi bruker en selvvurderingsmetode for å sikre overholdelse av disse
retningslinjene for personvern og kontrollerer med jevne mellomrom at
retningslinjene er nøyaktige, at de omfatter informasjonen som skal
dekkes, at de fremvises på en tilbørlig måte og at de er fullstendig
implementert og tilgjengelige. Vi oppfordrer interesserte personer til å
melde fra om eventuelle klager eller bekymringer de måtte ha ved hjelp
av kontaktinformasjonen som er angitt i denne delen, så vil vi undersøke
og forsøke å løse eventuelle problemer angående bruk og utlevering av
personopplysninger.